loading...
Arbitration Chessداوری شطرنج
malihe بازدید : 535 یکشنبه 12 مرداد 1393 نظرات (0)

یکی از مهم ترین پارامترهای مسابقات شطرنج مسئله زمان بازی برای انجام تعداد حرکاتی معین میباشد که معمولا قبل از اغاز تورنمنت هااز طرف برگزار کنندگان مشخص و به وسیله داوران بایستی در طول مسابقات اعمال گردد . با نگاهی به تاریخچه مسابقات شطرنج قهرمانی جهــان و ا لمپیاد ها به این نتیجه میرسیم که زمان بندی مسابقات رو به کاهش زمان بازی وسریع شدن ادامه دارد و اکثر مسابقات در مرحله پایانی تابع قوانین نیمه سریع شده اند که این موضوع با توجه به شرایط اجتماعی بازیکنان ؛ مشکلات شغلی و،،،،،،، که مانع از حضور طولانی بازیکنان در تورنمنت ها میگردد احراز شده و به تدریج جای خود را باز کرده است . در کنگره فیده(ایروان - سال 1996)قانون جدیدی (بند10-2) اضافه گردیده ، در آن مرحله پایانی (اتمام سریع بازی) تابع قوانین نیمه سریع قرار می گیرد و بحث جریمه های زمانی که قبلا به روشهای دیگر انجام می پذیرفت در این قانون شکل تازه ای به خود گرفت . این مسئله باعث بروز مشکلاتی برای داوران و بازیکنان گردید و در مسابقاتی که بدین روش زمانبندی شده بود ، اختلالاتی بوجود آورد . لذا برای پیشگیری از بوجود آمدن هر گونه اشکال ، سیستم زمانبندی فیشر توصیه می شود. در سیستم زمانبندی فیشر ، قانون 10-2 اجراء نمی شود و کلا 3 مرحله بازی وجود دارد :
مرحله اول : تعیین زمان شخص برای تعـــداد حرکات مشخـــــص (بطور مثال 100 دقیقه برای 40 حرکت).
مرحله دوم : تعیین زمان مشخص برای تعداد حرکات تکمیلی (بطور مثال 50 دقیقه برای 20 حرکت بعدی)
مرحله سوم : تعیین زمان مشخص برای اتمام بازی (بطور مثال 10 دقیقه برای اتمام بازی) .
در المپیاد جهانی استانبول 2000 سیستم کنترل زمان عبارت بود از :
1- 100 دقیقه برای انجام 40 حرکت(به ازاء هر حرکت 30 ثانیه وقت اضافی) .
2- 50 دقیقه برای 20 حرکت بعدی
3- 10دقیقه برای اتمام بازی
حال به نحوه تنظیم این سیستم زمان بندی می پردازیم :
ابتدا بایستی ساعت دیجیتال را روی برنامه فیشر تنظیم نمائیم . به همین منظور از کد 25 استفاده می نمائیم (توضیح : در پشت ساعت دیجیتال کد استفاده از هر سیستم زمان بندی مشخص شده است و کد برنامه زمان بندی فیشر 24 و 25 ذکر گردیده است) لذا پس از روشن نمودن ساعت کد 25 را انتخاب می کنیم ، سپس بایستی مراحل زیر را بترتیب انجام بدهیم :
1- ابتدا زمان اصلی را برحسب ساعت (1) ، دقیقه (40) ، ثانیه (0) ، تنظیم می نمائیم .
2- مقدار زمان اضافی را به ازاء هر حرکت 30 ثانیه تنظیم می کنیم .
3- تعداد حرکات مرحله اول را معین می کنیم (40 حرکت) .
4- حال عدد (2) درسمت چپ صفحه نمایش ساعت بصورت چشمک زن ظاهر می شود و نشان می دهد که مرحله دوم بازی را می توان تنظیم نمود .
5- زمان اصلی را برای مرحله دوم مشخص می نمائیم (صفـــر ساعت) (50 دقیقــــه)(0ثانیه) .
6- تعداد حرکات مرحله دوم را مشخص می نمائیم (20 حرکت).
7- حال عدد (3) در سمت چپ بصورت چشمک زن ظاهر می شود و نشان می دهد که مرحله سوم بازی را می توان تنظیم نمود .
8- زمان اصلی برای مرحله سـوم (پایانی) را مشخص می نمائیم (صفر ساعت)(10 دقیقـــــه) (0 ثانیه).
9- برای مرحله پایانی تعداد حرکات مشخص نمی کنیم
10- دکمه ok را فشار می دهیم تا یک ساعت و 40 دقیقه (1:40) روی صفحه نمایش ظاهر شود .
11- دکمه ساعت بازیکن سفید در این حالت بایستی بالا قرار گیرد.
12- ساعت حالا تنظیم شده است و با دستور سرداور مسابقات و بوسیله داوران بایستی ساعتها بکار انداخته شوند.
در طول برگزاری مسابقه این امکان وجود دارد که با دکمه Start/Stop بازی را متوقف نمود و با همین دکمه دوباره بازی را به جریان انداخت. علامت – نشاندهنده این است که بازیکن در زمان اختصاصی خود حرکات معین را انجام نداده است و ساعت او باصطلاح افتاده محســـوب می شـــود. علامــــت (- چشمک زن) نشان می دهد که بازیکن از مرحله کنترل زمان اول با موفقیت عبور کرده است و تعداد حرکات معین بازی را در زمان مشخص انجـام داده است (بازیکنان برای آشنائی بیشتر با نحوه تنظیم ساعت فیشر می توانند به دفترچه راهنمای ساعتهای دیجیتال مراجعه نمایند) .
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 27
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 35
  • باردید دیروز : 19
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 35
  • بازدید ماه : 303
  • بازدید سال : 2,237
  • بازدید کلی : 19,863