loading...
Arbitration Chessداوری شطرنج
malihe بازدید : 1013 پنجشنبه 16 مرداد 1393 نظرات (0)

۱- بازیکنی لحظه شروع مسابقه (لحظه استارت) وارد سالن مسابقات می شود و مشاهده می کند که داور در حال باخت زدن برای او می باشد. آیا رأی و تصمیم داور صحیح است؟

با توجه به ماده 6-6 (الف) هر بازیکنی که بعد از آغاز مسابقه پشت میز خود حاضر شود بازنده خواهد بود. به عبارت دیگر بازیکنها موظفند در لحظه آغاز بازی (صفر ثانیه تأخیر) پشت میز خود حاضر باشند در غیر این صورت باخت برای آنها منظور می شود (حضور در سالن مسابقه تأثیری بر رأی داور ندارد).

۲- بازیکنی با مهره خود به مهره حریف ضربه می زند. آیا وی مجبور است که مهره حریف را بزند؟

اگر به قصد گرفتن مهره انجام شده باشد باید مهره حریف را بگیرد.

 

 

۳- کسی که در یک مسابقه ریتد با 7 ریتینگ دار بازی نموده و در دومین مسابقه با 4 ریتینگ دار بازی داشته است برای محاسبه ریتینگ او 9 بازی اول حساب می شود و بعد برای بقیه بازیها به عنوان بازیکن ریتینگ دار حساب شده یا کل 11 بازی یکجا حساب می شود؟

11 بازی یکجا حساب می شود. درست است که یک بازیکن چنانچه با 9 ریتینگ دار بازی کند ریتینگ به وی تعلق می گیرد اما سیستم محاسبه فیده به شکلی است که یک تورنمنت را کامل محاسبه می کند و سیستم جداکننده ندارد.

 


۴- در یکی از مسابقات ، من و حریفم هر دو در تنگی وقت قرار داشتیم و ثبت خود را سریع و البته بد خط مینوشتیم. من برگه ثبت حریفم را دیدم که حرکات آخر او فقط مانند خط هایی که منحنی اند ثبت شده اند(خیلی بد خط و غیر قابل خواندن بودند) به داور اعتراض کردم ولی آقای داور حکم دادند:"مسئله ای نیست" 
الان من هنوز نمیدانم حق با من بود یا نه؟

این موضوع به زمان بازیها مربوط می شود چنانچه در مسابقات 30 ثانیه زمان اضافه شود که بازیکن ها موظفند تا آخرین حرکت ثبت کنند داور می بایست به ادعای بازیکن رسیدگی کند و چنانچه برگه ثبت ناخوانا باشد این مورد مشمول جریمه خواهد بود. در ادامه چنانچه بازیکن دوباره به صورت ناخوانا ثبت کند باز هم مشمول جریمه خواهد شد و تکرار این موضوع برای بار سوم موجب باخت وی می شود. درباره بازیهایی که 30 ثانیه زمان اضافه نمی شود زمان باقیمانده بازیکنان در تصمیم داور تأثیر خواهد داشت.

 

۵- در مسابقات انتخابی لیگ دسته یک در.......... در دور پایانی دو تیم همشهری بهم خوردند و یک تیم در سالن مسابقات نیامد تا تیم حاضر صعود کند.
آیا داور می تواند برای هر دو تیم باخت بزند؟ 
قانون راهکاری برای این گونه تبانی ها اندیشیده است؟

خیر- در صورت احراز تبانی در این گونه موارد داور موظف است نتایج مربوطه را همراه با گزارش کتبی به صورت شکایت به هیأت ژوری جهت رسیدگی ارسال نماید. رأی هیأت ژوری رأی نهایی خواهد بود.

بله- در مسابقاتی که دو یا چند تیم هم خانواده حضور دارند، قرعه کشی به نحوی تنظیم می شود که در دورهای ابتدایی این تیمها مقابل هم قرار گیرند.

۶- نحوه گرفتن و ثبت ریتینگ را توضیح دهید.

برای گرفتن ریتینگ لازم است که بازیکن در مسابقات ریتد (مسابقاتی که ریتینگ در آنها محاسبه و برای فیده ارسال می شود) شرکت کرده و با بازیکنان ریتینگ دار بازی کند. چنانچه با 9 نفر بازیکن ریتینگ دار بازی کرده و 1 امتیاز کسب کند وی دارای ریتینگ خواهد شد. اگر بازیکنی در مسابقه ای شرکت کرده و با تعدادی کمتر از 9 نفر ریتینگ دار بازی کند این بازیها در سایت فیده برای وی ذخیره خواهد شد تا در مسابقات بعدی 9 بازی خود را تکمیل کند. هر گاه 9بازی وی تکمیل شود سیستم محاسبه ریتینگ فیده به صورت خودکار ریتینگ وی را ثبت و در لیست جدید ارسال می کند.

همچنین برای محاسبه ریتینگ به صورت دستی می توانید از لینک زیر استفاده کنید:

http://ratings.fide.com/calculators.phtml

 


 ۷- در بازی بلیتس اگر مهره ای به عرض آخر برسد و شخص آن مهره را با هیچ مهره دیگری تعویض نکند حکم این مهره چیست؟

تا زمانی که بازیکن ساعت خود را متوقف نکند تا ساعت حریف به کار بیافتد این زمان مربوط به نوبت حریف بوده و ادعایی بر حرکات غیرقانونی وارد نیست. بنابراین قبل از متوقف کردن زمان خود "باید" این پیاده تبدیل به سوار شود.
در صورت متوقف کردن ساعت خود و به کار افتادن ساعت حریف اگر این پیاده تبدیل به سوار نشود حرکت غیرقانونی و طبق قانون در بازی بلیتز برای بازیکن خاطی باخت محسوب می گردد.

 

 

۸- آیا امکان دارد نمونه سوالات داوری فیده را در اختیارمان قرار دهبد.

این مورد در حیطه اختیارات فدراسیون می باشد و برای این موضوع باید به کمیته داوران فدراسیون شطرنج مراجعه نمایید.

 

 

۹- سوال اینجانب در خصوص مسابقات تیمی که در حال برگزاری میباشد در مورد تعداد بازیکنان تیمی که از 4نفر آنها 2نفر روی میز حضور پیدا کردند در آیین نامه مسابقات به تعداد بازیکنان حاضر اشاره ای نکرده ایم. و گفته ایم طبق قوانین فیده می باشد. حال نتیجه بازی به چه صورت اعلام شود با تشکر فراوان
طبق قوانین اگر 50 درصد بازیکنان یک تیم در محل مسابقه حاضر باشند آن تیم اجازه بازی کردن خواهد داشت. بدیهی است برای سایر بازیکنان که غیبت داشتند پوئن منفی در نظر گرفته می شود.

 برگرفته از سایت صفحه شطرنج

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 27
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 28
  • باردید دیروز : 19
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 28
  • بازدید ماه : 296
  • بازدید سال : 2,230
  • بازدید کلی : 19,856